Tuesday 11 June 2013

Licorice

Licorice

Tahukah Anda? Bahan yang terdapat dalam dalam calming cleansing milk Zarraz ada 2 item utama. Salah satunya ialah 'Licorice'.

'Licorice' atau Akar manis atau 'Liquorice' merupakan akar Glycyrrhiza glabra yang rasa yang agak manis boleh diekstrak . Tanaman akar manis ini merupakan tanaman sejenis kekacang yang berasal dari selatan Eropah dan bahagian Asia. Ia tidak botani yang berkaitan dengan anise, bunga lawang, atau Adas, yang merupakan sumber sebatian perisa yang sama. Nama liquorice berasal dari bahasa Yunani kuno yang artinya "akar manis". 

Ia adalah herba saka, meningkat kepada 1 m tinggi, dengan daun pinnate (daun yang tumbuh seperti sayap) kira-kira 7-15 sentimeter (3-6 in) panjang, dengan 9-17 helai dalam satu cabang. Bunga yang 0,8-1,2 cm (½ - ⅓ in) panjang, ungu pucat biru putih, dihasilkan dalam hal berkembang longgar. 

Buah-buahan ini adalah buah bujur, 2-3 sentimeter (1 in) panjang, yang mengandungi beberapa biji, akar stoloniferous, bau akar liquorice datang daripada kombinasi yang kompleks dan berubah-ubah daripada sebatian, yang anethole adalah paling komponen kecil (0-3% daripada jumlah meruap). 

Banyak kemanisan dalam liquorice datang dari glycyrrhizin, yang mempunyai rasa manis, 30-50 kali kemanisan gula. Kemanisan banyak berbeza daripada gula, kurang segera dan tahan lebih lama.

 Fungsi akar manis (Licorice) dalam produk kecantikan: 
 Fungsi: menghalang aktiviti tirosinase -salah satu kegunaan utama licorice ialah untuk menyerap UVA dan UVB.  
Kesan sampingan: alergi atau iritasi.
 

No comments:

Post a Comment

Jom Shopping Online @ sini